Innovativ upphandlingsform sparar 30 miljoner

Publicerad

E20 Vårgårda – Ribbingsberg är den första totalentreprenaden där Trafikverket låter entreprenören ansvara för samrådsunderlaget. Projektet beräknas spara cirka 30 miljoner på den innovativa upphandlingsformen.

Det framgår av pressinformation från Trafikverket.

Projektet E20 Vårgårda – Ribbingsberg är en delsträcka i satsningen E20 genom Västra Götaland. Det unika med projektet och totalentreprenaden är att dra fördel av entreprenörens kunskap och erfarenhet redan i utredningsskedet. Det innebär att entreprenören är delaktig i samrådsunderlag, samrådshandling och val av lokalisering, vägplan samt bygghandling.

- Detta är banbrytande av Trafikverket och en riktig totalentreprenad, säger Fredrik Indevall som är entreprenörens projektledare på Veidekke. Branschkollegorna är nyfikna och följer projektet med stort intresse.

Genom samarbetet kan bygghandlingen anpassas till entreprenörens byggmetod från början vilket betyder att de kan projektera samtidigt som vägplanen tas fram. Trafikverket som är beställare är ansvarig genom hela projektet så att viktiga värden såsom natur, miljö och kultur beaktas.

- Projektet E20 Vårgårda – Ribbingsberg är en pilotupphandling där möjligheterna till effektiviseringar och innovationslösningar ökar, säger Anders Böhn, inköpsansvarig i projektet. Vi ska nu utvärdera och se hur vi kan applicera det på andra projekt inom Trafikverket.

Budgeten för E20 Vårgårda – Ribbingsberg är cirka 290 miljoner kronor. Genom samverkan beräknar projektet att de spara cirka 30 miljoner kronor. Bygghandlingen beräknas också kosta en tredjedel mindre jämfört med vad den brukar då en projekterande konsult upphandlas separat. Själva byggnationsfasen beräknas också bli något billigare tack vare ett tätt samarbete mellan konsult och entreprenör.