Odlingar i Brasilien skyddas genom självkörande lastbil
Idag går omkring fyra procent av skörden av sockerrör förlorad på grund av att unga plantor körs över och att marken pressas ned av fordonens tyngd. Nu har en självkörande lastbil utvecklats som ska underlätta för odlarna.
I Maringá i Brasilien, en timmas flygresa väster om São Paulo, producerar Usina Santa Terezinha-koncernen socker och etanol från egna sockerrörsodlingar. Förstörda odlingar kan kosta tiotusentals dollar per lastbil och säsong.
Den senaste säsongen har fälten utgjort testområde för en av Volvo Lastvagnars prototyplastbilar. Den har tagits fram för att undersöka hur automatiserad körning kan göra det möjligt att undvika skador på mark och grödor.
Idag skördas sockerrören med hjälp av skördemaskiner och manuellt styrda lastbilar, som går bredvid varandra i låg hastighet. När en lastbil är fullastad och åker iväg för att tömma sin last, kör nästa upp i höjd med skördemaskinen för att upprepa proceduren.
Styrs med precision
Den självstyrande lastbilen som har utvecklats av Volvo Lastvagnar styrs med hög precision genom fälten för att inte skada de unga plantorna som ska bli nästa års skörd.
– Med hjälp av denna lösning får vi möjlighet att öka produktiviteten, inte bara vid en skörd, utan under sockerrörsplantornas hela livscykel, som är fem till sex år, säger Paulo Meneguetti, Usina Santa Terezinhas Finance and Procurement Director.

Foto: Volvo Lastvagnar
Den stora utmaningen för lastbilsföraren är att hålla samma hastighet som skördemaskinen och samtidigt oavbrutet koncentrera sig på att köra i de gamla hjulspåren för att inte skada de plantor som ska bli nästa års skörd.
Volvo Lastvagnar har löst problemet genom ett förarstödssystem som automatiserar styrningen och säkerställer att lastbilen håller exakt rätt kurs så att inga plantor körs sönder. Lastbilen följer en koordinatbaserad karta över sockerrörsfältet med hjälp av en GPS-mottagare.
Två gyroskopenheter ser till att hela fordonet styrs med hög precision och att det aldrig avviker mer än 25 mm i sidled från den fastställda kursen.

Foto: Volvo Lastvagnar
Genom att föraren avlastas från det koncentrationskrävande och uttröttande styrningsmomentet, blir det lättare att behålla fokus och arbeta mer avstressat och säkert under hela arbetspasset.
– Med den här lösningen kommer vi inom kort att kunna hjälpa våra kunder inom sockerrörsindustrin att öka sin produktivitet rejält. Samtidigt förbättrar vi förarnas arbetsförhållanden och säkerhet. Det kommer att göra arbetet attraktivare och underlätta rekryteringen av nya förare, säger Wilson Lirmann, President of Volvo Group Latin America.
I sommar ska fler fordon testas i fält då projektet övergår till en produktutvecklingsfas.
Den självstyrande lastbilen är ett av Volvo Lastvagnars forsknings- och utvecklingsprojekt inom autonoma fordon.