Transportrådet positivt till åtgärder för sundare åkerinäring
Näringslivets Transportråd, NTR, är positivt till åtgärder som bidrar till sund konkurrens och schysstare villkor inom åkerinäringen. De nya reglerna bör vara enkla att förstå och lätta att följa.
Det framgår av NTR:s remissyttrande till Näringsdepartementet avseende EU-kommissionens förslag till mobilitetspaket.
NTR delar den grundläggande utgångspunkten för Kommissionens mobilitetspaket om transporternas stora betydelse för medborgare, näringsliv och samhälle och vikten av hållbara transporter.
NTR anser att det är beklagligt att Kombidirektivet inte behandlas samtidigt som förslagen i det remitterade materialet.
Enligt NTR är det viktigt att bevaka hur transportföretagens och transportköparnas konkurrenskraft påverkas av förändringarna och den förväntade ökningen i administrativ börda.
NTR betonar att det är viktigt att Sverige arbetar för ett förtydligande gällande gränspassager med tyngre och längre lastbilar, eftersom det inte behandlades i revisionen av direktivet om vikt och dimensioner (96/53/EG).
NTR är positivt till åtgärder som bidrar till sund konkurrens och schysstare villkor inom åkerinäringen. De nya reglerna bör vara enkla att förstå och lätta att följa. Det är samtidigt viktigt att myndighetstillsyn får mer resurser. Dessutom ska påföljderna vid överträdelser vara avskräckande.
NTR välkomnar förslaget om att slopa begränsningen av antalet cabotagetransporter.
NTR anser att trafiksäkerhet och sociala frågor är mycket viktiga och tillstyrker därför förslaget om mer enhetliga och tydliga regler för kör- och vilotider inom EU.
NTR anser att det är bra med harmoniserade regler när det gäller utstationering av förare inom vägtransportsektorn.
Harmonisering av regler för bland annat karenstid vid internationella transporter respektive cabotagetransporter är att föredra för enkelhetens och tydlighetens skull.
NTR ansluter till principen att transporternas externa effekter internaliseras men utformningen av systemet måste ta hänsyn till förutsättningarna i enskilda medlemsstater. Det är positivt att förslaget öppnar upp för öronmärkning av intäkter från avgifter för infrastruktursatsningar.
NTR välkomnar ambitionen att stegvis harmonisera och avskaffa konkurrenssnedvridande fordonsskatter.
NTR avstyrker förslaget om att fastställande av referensvärden för koldioxidutsläpp ska ske genom delegerade akter antagna av Kommissionen.