Eneroth ger svar om vinterdäck för tunga fordon
Infrastrukturminister Tomas Eneroth svarar nu centerpartiets transportpolitiske talesperson, riksdagsledamoten Anders Åkesson, som under hösten ställt en skriftlig fråga till infrastrukturministern om hur det kommer sig att Eneroth och regeringen gör en helt annan bedömning än utredare och experter inom området genom att gå fram med skärpta lagkrav på vinterdäck för tunga fordon.
I sitt svar skriver Tomas Eneroth att Näringsdepartementet den 10 oktober remitterade promemorian Vinterdäckskrav för tunga vägfordon. Remisstiden löper till och med den 12 januari 2018.
- I promemorian lämnas förslag till ändring av trafikförordningen som innebär att samtliga hjul inklusive hjul på eventuella släp ska ha vinterdäck under perioden den 1 december – 31 mars när vinterunderlag råder, framhåller Tomas Eneroth. Idag gäller detta krav på tunga fordon endast för drivaxlarna.
Tomas Eneroth redogör i sitt svar till Anders Åkesson kortfattat för de viktigaste motiven för promemorians förslag.
- Till att börja med vill jag framhålla att arbetet med trafiksäkerheten har gått in i en ny fas, förklarar han. Det manifesteras i inriktningsdokument Nystart för nollvisionen, som regeringen fattade beslut om den 1 september 2016. Denna nystart kräver en alltmer aktiv politik. Alla de styrmedel som står till förfogande bör kunna användas i ökad omfattning. Olyckor med tunga fordon får ofta allvarliga konsekvenser och det är därför ytterst angeläget att åtgärder vidtas för att i så stor utsträckning som möjligt förebygga sådana olyckor.
Tomas Eneroth betonar att frågan om vinterdäck inte enbart om trafiksäkerheten.
- Den handlar också om arbetsmiljön, inte bara för buss- och lastbilschaufförer, utan för alla som har vägen som arbetsplats, framhåller han. Det handlar även om att främja en rättvis konkurrens inom åkeribranschen. Jag har fått en bra respons från många åkerier som redan idag gör bedömningen att vinterdäck på alla axlar är en investering som lönar sig i form av ökad trafiksäkerhet. Dessa åkerier välkomnar förslaget om att samma regler ska gälla för alla.
Goda glidfriktionsegenskaper mellan fordonet och vägbanan är av stor betydelse för att uppnå säker vägtrafik, enligt Tomas Eneroth. - Det är en viktig faktor som påverkar fordonets styrbarhet och bromslängd, framhåller han. För att åstadkomma så bra friktion som möjligt är rätt däck av bra kvalitet av stor vikt.
I sitt svar nämner Tomas Eneroth också att Norge redan har ett utökat krav på vinterdäck på tunga fordon, och att där gör man bedömningen att det har haft en positiv effekt på trafiksäkerheten.
- Det gläder mig att Anders Åkesson delar min uppfattning om att det även finns andra åtgärder som är viktiga för att öka friktionen mellan fordon och vägbana, framhåller Tomas Eneroth. Enligt min mening är det dock inget argument emot att vidta den föreslagna åtgärden om utökade vinterdäckskrav som nu remitteras. Orsaken till trafikolyckor beror ofta på flera samverkande riskfaktorer. Ju fler riskfaktorer som uppträder samtidigt desto större är sannolikheten att det sker en olycka. Om en av riskfaktorerna reduceras i omfattning är det svårt att härleda och kvantifiera dessa förbättringar till just denna förändring. Däremot bör ett systematiskt identifierande av riskfaktorer och åtgärder för att minska riskerna, till exempel förorsakade av användande av däck som inte är optimala för de förhållanden som råder, leda till en successivt säkrare vägtrafik. Regeringen kommer att noga analysera de remissyttranden som kommer att lämnas med anledning av förslaget om skärpta krav på vinterdäck för tunga vägfordon.