Postnord växlar upp inför julen
Årets julhandel väntas slå tidigare rekord, visar statistik från Postnord. Under veckorna 40 - 44 levererades närmare 400 000 pall med julklappar till Sveriges butiker.
Ökningen av svenskarnas julklappsinköp märks inte minst inom e-handeln, där mycket av de alla julklappsinköp, med en omsättning på cirka 20 miljarder kronor, kommer att spenderas.
Ökningen märks i de undersökningar som gjorts, där svenskens benägenhet att göra sina julklappsinköp via e handel stadigt ökar. För tre år sedan uppskattade drygt fyra av tio e-handlande konsumenter att de skulle spendera mer än 40 procent av julklappsbudgeten online. I år är motsvarande siffra drygt sex av tio. Bekvämligheten i att sköta all julhandel online lockar många konsumenter. Åtta procent av de konsumenter som kommer att julhandla online uppger att de kommer att spendera hela julklappsbudgeten på e-handlade julklappar.
- Inför julen vill detaljhandeln ha tätare butiksleveranser, samtidigt som konsumenterna förväntar sig snabba och flexibla leveranser av sina e-handlade julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker i Postnord. Slut i hyllan är inte något alternativ, så det är viktigt att snabbt kunna fylla på med nya varor. Det har vi rustat för, genom att PostNord anslutit fler ombud, stärkt upp kapacitet på befintliga ombud och anställt fler medarbetare på bland annat postterminalerna.
Text: Lars Johansson