Oenighet i EU om skärpta krav för åkerinäringen

Publicerad

I förra veckan tog EU-parlamentet ett första viktigt steg mot skärpta krav för internationella lastbilstransporter i Sverige och övriga EU. Efter en omröstning i parlamentets transportutskott godkändes förslaget till nya cabotageregler.

Det framgår av pressinformation från socialdemokraterna.

Däremot gjorde Öst- och Sydeuropa gemensam sak med konservativa högerkrafter och lyckades stoppa kravet på lika lön för lika arbete på samma plats inom vägtransportsektorn.

 - Vi har kommit ett steg närmare ordning och reda när det gäller cabotage, säger Marita Ulvskog (s), fungerande ordförande i sysselsättningsutskottet och ordinarie ledamot i transportutskottet. Men det är en ynkedom att inte förare i internationella transporter ska få samma rätt till schyssta villkor som vi röstade igenom för utstationerad arbetskraft på resten av arbetsmarknaden, så sent som för två veckor sedan.

De nya cabotagereglerna lades fram av socialdemokraternas framlidne ledamot Jens Nilsson, tidigare i år. De innebär bland annat stopp för brevlådeföretag, krav på smarta färdskrivare, en strikt tidsgräns på 48 timmar innan lastbilar i internationell trafik måste lämna landet och ett starkare beställaransvar.

- Svenska kollektivavtal kommer nu att gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige och det är en stor förbättring, säger Marita Ulvskog. Däremot kommer lönedumpningen att kunna fortsätta på den internationella transportmarknaden om vi inte når en förändring.

Inför slutbehandlingen i Europaparlamentets plenum kommer därför de svenska socialdemokraterna att ta fram förslag för att stärka utstationeringsreglerna även inom vägtransportsektorn.