Minister Eneroth invigde Elmia Lastbil 2018

Publicerad

I år är det 35 år sedan Nordens största och mest välkända lastbilsmässa startade på Jönköpings sandbankar. Under ett nytt och modernt varumärke samlas nu alla leverantörer, påbyggare och övriga branschföretag för att visa det senaste. Mässan invigdes av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). 
 

Det finns en tydlig godsstrategi för att säkra framtidens stora och ständigt växande behov av transporter. I fokus står ett starkt samarbete.

- Konkurrensen är hård, så det är agerande nu och lång tid framåt som gäller, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Den 19:e upplagan av Elmia Lastbil invigdes under onsdagsförmiddagen och det är en mässa som andas optimism och framtidstro.

- Sverige behöver vara en permanent världsutställning för branschen. Det är till oss man ska komma för att titta på smarta transportlösningar både när det gäller klimat- och konkurrensmål. Helt klart går vi mot en spännande framtid inom många olika områden
.
Elmia Lastbil – som arrangeras gemensamt av Sveriges Åkeriföretag, Trailer Magazine och Elmia – firar i år 35-årsjubileum. Sedan starten 1983 har mässan vuxit för varje gång den har arrangerats sett till antal utställare och besökare. Till årets mässa är varje kvadratmeter av de 75 000 som finns att tillgå uthyrd. Det vittnar inte bara om en ledande lastbilsmässa utan även om en bransch som är ständigt växande.

- Vi måste stärka kapaciteten på våra vägar samtidigt som det ska vara spännande och lockande att arbeta inom den här branschen, säger Tomas Eneroth. Och vi kan klara detta på ett utmärkt sätt.

Tomas Eneroth passade också på att komma med en nyhet i sitt invigningstal.

- I morgon (läs 23 augusti) kommer ett godstransportråd att sjösättas som har till uppgift att samverkan mellan de olika trafikslagen utvecklas, samt stärka dialogen mellan myndigheter och näringsliv, säger han. En av ledamöterna kommer bland annat vara Rickard Gegö på Sveriges Åkeriföretag.

Ett nyckelord för Tomas Eneroth under invigningen var framtidstro. Att möta de kommande åren med entusiasm och därmed ett ökat intresse för branschen.

- Sverige är ett exportberoende industriland och då måste industrin och transporterna fungera. Både när det gäller miljö, konkurrens och viktiga kontroller på vägarna, säger han. Sverige ska vara en utställning som hela världen vill vända sig till. Det gäller bara att vi lite kaxiga. Och att transportbranschen är viktig vittnar den här mässan med all tydlighet om.