Finskt logistikbolag nyanställer 300 medarbetare
Den finska post- och logistikkoncernen Posti Group bildar tillsammans med Solemo Oy ett gemensamägt bolag för tjänster inom inre logistik – Flexo – och skapar därmed 300 nya arbetsplatser.
Samtidigt innebär bildandet av det nya bolaget att Posti avslutar samarbetet med ett antal privata underentreprenörer.
Det nybildade bolaget, med namnet Flexo Palvelut Oy, har godkänts av finska konkurrensmyndigheter. Det nya bolaget har siktet inställt på strategisk tillväxt inom tjänster för inre logistik.
- Flexo siktar på att vara marknadsledande inom tjänster för inre logistik, säger Jukka Rosenberg, chef för finska postens paket- och logistiktjänster. Två toppaktörer inom sina respektive branscher förenar nu sina krafter. Posti har gediget yrkeskunnande inom logistik och en förmåga att förena informations- och materialflöden. SOL å sin sida är ett uppskattat familjeföretag, som har rönt framgångar inom personaladministration och service.
Med inre logistik avses logistiktjänster som utförs av en underentreprenör i kundens egna lokaler för att främja kundens processer och system. Typiska uppgifter är till exempel mottagning och insamling av varor i lager och terminaler samt hantering och sammansättning av varorna. Inre logistik inom industriproduktion är förpackning och leverans.
- Vi är proffs inom service och det är fint att kunna vara med och utveckla verksamhetsmodeller för den inre logistiken i det nya samarbetsinitiativet, säger Juhapekka Joronen, vd i SOL Palvelut. Vårt fortsatta samarbete får nu en helt annan dimension. Som proffs inom rekrytering ser vi till att vårt samföretag har tillgång till de bästa yrkesmänniskorna.
Enligt Rosenberg är det naturligt att Posti expanderar till marknaden för inre logistik. Ute i Europa har företagen utkontrakterat ungefär 40 procent av sin logistik, men i Finland ligger motsvarande siffra bara på omkring 12 procent. Andelen utkontrakterad logistik ökar. Av kostnaderna för företagens helhetslogistik består vanligtvis 30 procent av lagring, 30 procent av transport och 30 procent av inre logistik, det vill säga. hantering i leveranskedjans alla skeden.
Posti uppskattar att marknaden för inre logistik i Finland är värd ungefär motsvarande cirka 3,5 miljarder kronor per år och växer med upp till 30 procent per år.
Flexo kommer att vara en landsomfattande tjänsteleverantör inom inre logistik, som även är en stor arbetsgivare. Målet är att det nya bolaget ska skapa 300 nya arbetsplatser under detta år.
Den hantering som sker i Postis egna lager är en av Finlands största helheter inom inre logistik. I och med Flexo avvecklar Posti nu delvis det arbete som utförts av underentreprenörer.
Enligt Rosenberg ökar strukturförändringen inom handeln tillväxtförväntningarna, vilket kräver nya arrangemang inom logistikbranschen. Näthandelns tillväxt och de tillhörande volymförändringarna kräver flexibla resurser.