Lagpaket kring spelregler i åkerinäringen släpps

Publicerad

Den 31 maj släppte EU-kommissionen ett lagpaket för vägtransportsektorn. Paketet innehåller bland annat en översyn av reglerna om cabotage och nya bestämmelser om övergången till en digitaliserad och fossilfri fordonsflotta.

Lagpaketet som presenterades av EU-kommissionen klockan 15 den 31 maj omfattar fyra områden. "En välfungerande marknad" innehåller förslag inom regler för tillträde till åkerimarknaden.

"Rättvis konkurrens och arbetarnas rättigheter" innefattar förändringar i kör- och vilotider, arbetstidsreglering och utstationeringsdirektivet. 

"Fossilfrihet" innehåller förslag om eurovinjetten, vägskatt; och slutligen, Digitalisering innefattar harmonisering mellan de olika länderna av digital teknik för vägtullar.

Kommissionen har också föreslagit att utstationeringsdirektivet ska gälla för förare i cabotagetransporter från dag ett. För förare i internationella transporter ska föraren befinna sig i landet i tre dagar under en period om en månad, för att utstationeringsdirektivet ska gälla.

Utstationeringsdirektivet har tidigare kritiserats för att bidra till lönedumping, eftersom utsända bara har rätt till miniminivåer i landet de kommer till. 

Vill ha en samsyn

Sveriges Åkeriföretag vill tillsammans med flera västeuropeiska åkarorganisationer ha en samsyn och harmonisering över gränserna för en sund och attraktiv transportmarknad.

– Ny lagstiftning är inte alltid lösningen på problem. Tydlig och klar regelgivning och tolkning är en grundförutsättning, kommenterar Rickard Gegö, verkställande direktör på Sveriges Åkeriföretag och tillägger:

– Vad som måste förbättras är uppföljningen, alltså regelefterlevnaden. Ökade resurser till och goda förutsättningar för informationsutbyte mellan kontrollmyndigheterna är en absolut nödvändighet. 

Oroas för landsspecifika regler

Paraplyorganisationen Nordic Logistics Association med säte i Bryssel har i en gemensam skrivelse med de nederländska, belgiska, franska och brittiska åkarorganisationerna lyft fram en oro för alltmer landspecifika regler som komplicerar en internationell åkerimarknad och försvårar för företagen att göra rätt är tydlig.

– Vad som verkligen är viktigt med lagpaketet är att det skapar ett lugn genom att harmonisera reglerna, säger Sören Larsen, verkställande direktör på Nordic Logistics Association.

Han pekar också på att den alltmer fraktionerade interna marknaden avsevärt försvårar för företag på den internationella marknaden

– Vad ett välfungerande gemensamt EU-regelverk kan uppnå är just klara och tydliga spelregler, säger Sören Larsen.