Tydligare regler för brott mot cabotage

Publicerad

Den 17 juli ändras reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Syftet är att göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.

Enligt EU:s cabotageregler har ett transportföretag som är registrerat i ett EU-land och innehar gemenskapstillstånd rätt att efter en internationell transport utföra tre ytterligare transporter i destinationslandet under loppet av sju dagar.

Tillämpningen av den svenska regleringen om ansvar vid brott mot cabotagereglerna har visat sig vara för snäv. Detta har inneburit att sanktionsavgifter endast har utfärdats i ett fåtal fall.

Justerar bestämmelsen

För att råda bot på detta så tog regeringen i början av juni ett beslut att justera bestämmelsen.

– Schyssta villkor inom transportbranschen är en prioriterad fråga för regeringen. Nu förtydligar vi reglerna så att det blir enklare att utfärda sanktionsavgifter. Ordning och reda ska gälla på svenska vägar, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Beslutet tydliggör att sanktionsavgifter ska påföras om transporter utförs i strid med EU:s bestämmelser i Sverige, till exempel vid brott mot ovan nämnda regel. Samtidigt anpassas reglerna om dagens beställaransvar för den som beställer en godstransport.