Vägmärken och regelverk för självkörande bilar

Publicerad

Fordon utan förare på våra vägar kommer att kräva helt nya regler. Nu föreslås allt från speciella hastighetsgränser till nya vägmärken.
 

- Sverige ligger i framkant tekniskt med fordonsindustrin och telekomindustrin när det gäller självkörande bilar och då måste vi ha lagstiftning som också ger möjlighet till försöksverksamhet och implementering i vår vanliga trafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

I en utredning som kom på onsdagen, den 7 mars, föreslås bland annat att trafikantbegreppet ändras för att omfatta förare på avstånd från fordonet. Dessutom finns ett förslag på att införa begreppet ”Automatiska motorredskap klass II”. De ska få framföras automatiserat på väg eller cykelbana i max 20 kilometer eller ”på gångbana i gångfart”.

Även nya brottsbenämningar är på gång: grov vårdslöshet i trafik under automatiserad körning och rattfylleri under automatiserad körning.

För att stegvis kunna införa automatiserade fordon föreslår utredningen bland annat att:

Försöksverksamheten ska underlättas, exempelvis genom införandet av begreppet ”Automatiska motorredskap klass II”. Dessa fordon ska föreslås få framföras automatiserat på väg eller cykelbana i max 20 kilometer eller ”på gångbana i gångfart”.

De nya definitionerna ”fordon under automatiserad körning” och ”automatiserade motorredskap klass II” införs. Dessutom ska det så kallade trafikantbegreppet ändras för att också omfatta förare på avstånd från fordonet.

En ny lag om automatiserad fordonstrafik föreslås. Den föreslås innehålla, bland annat, ett nytt förarbegrepp, reglering av förarens skyldigheter, krav på det automatiserade fordonet och ägaransvar.

I det sammanhanget föreslås också nya brott, exempelvis: grov vårdslöshet i trafik under automatiserad körning och rattfylleri under automatiserad körning.

Det föreslås bli förändringar i trafikförordningen, vägmärkesförordningen och kameraövervakningslagen så att dessa anpassas till automatiserad körning.

Text: Arne Andersson