Regeringsbeslut om EU-trailrar

Publicerad

På torsdagen – tio dagar före riksdagsvalet –  beslutade regeringen om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över trafiksäkerheten för korta dragbilar – så kallade EU-trailrar eller EU-dragbilar. Regeringen vill öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna och har därför även beslutat att också tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul.
 

Regleringen gäller både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon.

För att öka säkerheten på vägarna har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul, inte enbart på drivaxlarna som tidigare. Kravet, som träder ikraft den 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

- Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck.

Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailrar”. Transportstyrelsen ska bland annat analysera i vilken omfattning just dessa fordonskombinationer är inblandade i olyckor. Myndigheten ska se över vilka tekniska lösningar det finns för att öka trafiksäkerheten och vid behov föreslå regeländringar för att öka trafiksäkerheten.

-Vi har sett att så kallade EU-trailrar orsakat allvarliga olyckor på våra vägar, säger Tomas Eneroth. Nu vill jag att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten.  Det är inte acceptabelt som det fungerar nu.