Polisen utan system för kontroll av kör- och vilotider
Sedan i lördags – den 1 september – kan den svenska polisen inte kontrollera kör- och vilotider eller annan färdskrivardata för lastbilar och chaufförer som de stoppar utmed landets vägar på ett effektivt sätt. Skälet är att avtalet med leverantören av det datahanteringssystem som svenska polisen använder, gick ut den 1 september.
Sedan 2010 använder sig den svenska polisen av datahanteringssystemet Octet för kontroll av kör- och vilotider och annan färdskrivardata för tung trafik.
Thomas Hammarström, regionchef i Sveriges Åkeriföretag Småland-Öland och Västra Götaland, medverkade på måndagen, den 3 september, vid en lastbilskontroll i Krängsberg söder om Jönköping. Där fick han med egna ögon bevittna polisens frustration över att inte kunna kontrollera den tunga trafiken.
- Det var frustrerande för både mig och för poliserna på plats att polisen inte kan kontrollera den tunga trafiken på rätt sätt, säger Thomas Hammarström till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Polisen stoppade bland annat ett antal lastbilsförare, där det fanns klara misstankar om både brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna och brott mot cabotagereglerna.
Eftersom polisen sedan 1 september inte kan använda datahanteringsssytemet Octet så går det enbart att kontrollera den senaste 24-timmarsperioden på ett effektivt sätt.
- Polisen kan visserligen skriva ut en så kallad remsa över en längre tidsperiod, men då krävs tidsödande manuell kontroll, vilket är mycket tungrott, säger Thomas Hammarström. Polisen kan i stort sett endast kontrollera lastsäkring, överlast och fordonstekniska brister – men inte kör- och vilotider eller brott mot cabotagebestämmelser.
Den svenska polisen har använt systemet Octet sedan 2010. Avtalet med systemleverantören har förlängts vid två tillfällen och för två år sedan fick Rikspolisstyrelsen enligt uppgift besked om att det inte gick att förlänga avtalet ytterligare en period.
- Rikspolisstyrelsen har med andra ord haft en längre tid på sig att fixa ett nytt system, men nu befinner sig den svenska polisen i en situation där de står utan system för effektiv kontroll av kör- och vilotider och annan färdskrivardata, säger Thomas Hammarström.
Enligt uppgift ska den svenska polisen – i likhet med polismyndigheter i ytterligare ett antal EU-länder – gå över till det polska datahanteringssystemet Taco.net.
- Men enligt polisen dröjer införandet i Sverige, säger Thomas Hammarström. Dessutom finns instruktioner till systemet endast på polska och det krävs även utbildning för den svenska trafikpolisen innan de kan börja använda det nya systemet. Med andra ord innebär det en Vilda Västern-liknande situation utmed landets vägar. Trots höjda sanktionsavgifter och skärpta regler för klampning så kan polisen inte lagföra lastbilsförare för dessa brott och överträdelser.
Med stor sannolikhet kommer det att dröja ett antal månader innan ett nytt datahanteringssystem är på plats hos den svenska polisen och innan poliser fått utbildning i det nya systemet för att kontrollera den tunga trafiken.
Ulric Långberg, branschchef i Sveriges Åkeriföretag, ser allvarligt på rådande situation.
- Vi är bekymrade och ser med oro på att ett redan bräckligt datahanteringssystem för kontroll av bland annat kör- och vilotider försvagas ytterligare, säger han till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Vi är förvånade över att Rikspolisstyrelsen inte har ett nytt kontrollsystem på plats nu när avtalet med den förra systemleverantören har upphört att gälla.