Volymerna ökar i Göteborgs Hamn
Volymerna i Göteborgs Hamn visar en i stort positiv utveckling. Container, nya bilar och roro visar positiva siffror, medan volymerna minskat inom passagerartrafiken och i energihamnen.
Det framgår av en nyligen sammanställd volymstatistik för första halvåret 2018.
Under årets första sex månader ökade containervolymerna i Göteborgs hamn med 19 procent, från 318 000 till 378 000 TEU, jämfört med samma period 2017. Emellertid skall man då ta med i beräkningen att 2017 års siffror påverkades av den arbetsmarknadskonflikt som rådde i containerterminalen.
Även i bilhamnen är det positiva tongångar, antalet hanterade nya bilar i hamnen har under årets första sex månader ökat med tio procent. Totalt har 152 000 bilar hanterats, vilket är den bästa siffran på tio år.
Fortsatt ökad intraeuropeisk roro-trafik. 2017 blev ett rekordår med 593 000 hanterade roro-enheter, 2018 kan bli ytterligare ett rekordår då volymerna för första halvåret ökade med fyra procent, till 305 000 hanterade enheter.
Energiprodukterna fortsätter flöda i höga volymer i Göteborgs hamn, även om de minskat något jämfört med första halvåret 2017, som dock var den bästa någonsin i hamnens historia på energisidan. Totalt hanterades 11,7 miljoner ton energiprodukter i hamnen under årets första sex månader, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med rekordperioden förra året.
Inom passagerar- och kryssningstrafiken har antalet resenärer minskat. För passagerartrafiken från 729 000 passagerare under första halvåret 2017 till 679 000 under samma period i år, en minskning med sju procent. Även antalet kryssningsanlöp har minskat något, från 21 stycken 2017 till 17 stycken under 2018.
Totalt sett, har hamnen hanterat nästan samma godsmängd i ton räknat, 20,6 miljoner ton under 2018 mot 20,7 under första halvåret 2017.
- Det går bra för svensk industri nu, det ser vi i hamnen, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn. På fordonssidan ökar det hela tiden och energiprodukter ligger högt. Containerterminalen har ju gått igenom ett stålbad men även där börjar det se ljusare ut igen – kunderna och volymerna verkar nu återkomma.
Containerterminalen har också slagit flera produktivitetsrekord under det senaste halvåret och kurvan pekar nu åt rätt håll, även om segmentet har en bra bit kvar tills det är där det borde vara.
Text: Lars Johansson