CMT förvärvar Parator

Publicerad

Nu går två av Nordens ledande utvecklare och tillverkare av flak och släp – CMT och Parator – samman genom att CMT förvärvar Parator. Därmed bildas en stark kraft på den nordiska släpvagns- och påbyggnadsmarknaden.
 

CMT är sedan många år en av de ledande tillverkarna i Skandinavien av kundanpassade lastbehållare och flak. Parator tillverkar släpvagnar och tillhör spetsföretagen när det gäller att ta fram nya fordonskombinationer.

- Skälet till samgåendet är inte minst att vi delar de värderingar om kundanpassning, innovation och kvalitet som gjort oss ledande, säger Martin Wåhlin, vd i CMT. Vi är båda producerande bolag och tillsammans kan vi nu driva projekt som redan från början maximerar nyttolast och flexibilitet.

Parators vd Per Olsson framhåller att fördelen med att fläta samman de båda bolagen är att man kan presentera mer kompletta lösningar till sina kunder.

- Det ger oss möjlighet att ännu bättre tillgodose våra kunders önskemål och krav, säger han. Med gemensam produktions- och konstruktionsavdelning kan vi anpassa och utveckla ett konkurrenskraftigt ekipage redan från första muttern.

En annan fördel är den nya och starkare försäljningsorganisationen, som nu omfattar elva nordiska representanter i Sverige, Norge och Finland - från Kokkola i norr till Malmö i söder. 

Tillsammans blir CMT och Parator rustade att möta de många nya krav och förändringar som väntas i transportbranschen, samtidigt som bolaget får resurser att möta en växande efterfrågan på nya transport- och miljöekonomiska lösningar.

- Tillsammans kan vi bidra till att våra lastbilsekipage kan transportera mer gods och därmed minska trycket på lastbilstrafiken på våra vägar och i stadsmiljön, säger Per Olsson. Det tjänar både åkerierna och miljön på.

Martin Wåhlin konstaterar att samgåendet ger fördelar för sina kunder.

- Samgåendet innebär att våra kunders konkurrenskraft stärks genom att vi erbjuder skräddarsydda produkter med hög nyttolast, flexibilitet och stor valfrihet för optimal transportekonomi, säger han.