Nya Actros är här
Svensk Åkeritidning var på plats i hjärtat av Berlin i förra veckan när Mercedes-Benz lanserade sin nya version av lastbilsmodellen Actros. Den bygger i grunden huvudsakligen på sin föregångare och därför till det yttre är det inte mycket som avslöjar att det handlar om en ny Actros MP5.
Strålkastarna har förändrats något genom nya LED-slingor för körriktning och DRL. Men det påtagligaste som pekar på en ny Actros är att backspeglarna saknas på hytten. Dessa har istället ersatts av kameror placerade i horn med integrerade kantmarkeringsljus över dörrarna och monitorer inne på A-stolparna, något som Mercedes-Benz är den första tunga lastbilstillverkare att införa, och detta som standard på fjärrbilarna dessutom. På många sätt ett stort framsteg jämfört med det som annars satt utanför fönstren på tidigare versioner av Actros. Förutom stora siktförbättringar ger lösningen lägre bränsleförbrukning.
Innanför skalet är det mer som pekar på en ny generation Actros. Både genom stora interiörmässiga förändringar och en massa ny, spännande teknik som stoppats i för säkrare och komfortablare körning samt ekonomiskt ägande.
Inne i hytten har det traditionella mätarhuset framför föraren ersatts av en monitor på 10 alternativt 12 tum. Närmare mitten har en infotainmentskärm på 10 tum tillkommit dit också ett flertal av strömbrytarna istället flyttats upp. Inte ens belysningsreglaget finns kvar på sin plats utan allt sköts istället på pekskärmen som pedagogiskt visar vad som samtidigt händer på utsidan. Flera funktioner kan dessutom skötas från smarttelefonen.
Handbromsspaken har ersatts med en smäcker elektrisk parkeringsbroms med flera automatfunktioner och förbättrad Hill Hold-funktion.
Det nya Active Drive Assist-systemet ger semi-självkörande funktioner och ser till att rätt fart och avstånd till andra fordon helt automatiskt hålls och dessutom tillsammans med den elhydrauliska servostyrningen håller fordonet i körfältet utan att föraren behöver styra. Chauffören kan hela tiden att ta över kontrollen och fortfarande krävs händerna på ratten men funktionerna tar ändå upp nya Actros till självkörande nivå 2.
Mercedes-Benz presenterade också nya generationen autobromssystemet Active Brake Assist, den femte i ordningen som nu inte bara detekterar och saktar in för fotgängare som kommer i vägen, utan även ser till att fordonet stannar helt.