Nio företag inleder transporter med eldrivna MAN-lastbilar
Svensk Åkeritidning var på plats i Steyr i Österrike den 13 september när MAN Truck & Bus överlämnade de första helt eldrivna lastbilarna till nio utvalda österrikiska företag i samarbete med Österrikiska rådet för hållbara transporter (CNL).
Lastbilarna ingår i ett pilotprojekt där de nio bolagen i samarbete med MAN genomför testkörningar i företagens dagliga transport- och logistikverksamhet.
Resultaten av testerna kommer att vara grund för den fortsatta utvecklingen av MAN:s eldrivna lastbilar.
Joachim Drees, vd i MAN Truck & Bus AG och hans styrelsekollega Dr. Ulrich Dilling, ansvarig för produktion och logistik, överlämnade de första ellastbilarna av typen MAN eTGM den 13 september.
De utvalda företagen är Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, Spar och Stiegl Brauerei som var för sig kommer genomföra praktiska fordonstester under flera månader framöver.
De eldrivna lastbilarna överlämnades på samma plats som de tillverkats, nämligen i hjärtat av produktionsanläggningen i Steyr, Österrike. I samband med det officiella överlämnandet har MAN Truck & Bus nått ytterligare en milstolpe på vägen mot helt elektrifierad stadsdistributionstransport - ett uppdrag där nollutsläpp och låga ljudnivåer spelar en allt viktigare roll.
- Tiden har nu kommit när de allra första eldrivna MAN-lastbilarna rullar på vägarna - och används i våra kunders dagliga verksamhet, säger Joachim Drees, vd i MAN Truck & Bus..Från och med nu kan våra kunder köra leveranser helt emissionsfritt och i princip ljudlöst. Överlämningen av våra första eldrivna lastbilar är inte bara ett stort ögonblick med tanke på det unika samarbetet med CNL, men också med tanke på MAN:s 260 år långa företagshistoria.
Max Schachinger, talesperson och grundare av CNL, lovordar projektet.
- Vi har kunskap om och är väl medvetna om den rådande klimatpåverkan och vi vill alla ha städer som går att bo och leva i även i framtiden, säger han. Bortom varje individuellt steg framåt för bättre klimat, gör vi nu en gemensam satsning och sätter tillsammans med MAN de första eldrivna lastbilarna i trafik i Österrike. Detta är början på slutet på eran med fossila bränslen för fordon och framtiden för hållbar mobilitet börjar i dag.
Ur ett europeiskt perspektiv är CNL ett unikt initiativ. 18 av Österrikes största dagligvaru- och detaljhandelskedjor, logistik-, speditions- och åkeriföretag samt tillverkande industrier har gått samman för att göra framsteg inom området hållbar logistik. CNL tillhör Centre for Global Change and Sustainabiliy vid universitetet i Wien – fakulteten för naturresurser och Life Science.
Fälttesterna som de nio företagen genomför tillsammans med MAN ingår i det österrikiska Megawatt-projektet med stöd av Österrikes regerings klimat- och energifond som del i programmet ”Lighthouses of Electric Mobility”. Stödet uppgår till motsvarande cirka 30 miljoner kronor (drygt 3 miljoner euro).
Enligt MAN Truck & Bus finns det flera fördelar med eldrivna lastbilar; de är tysta, möjliggör leveranser såväl nattetid som tidiga morgnar och minimerar utsläppen av koldioxid. Det finns ett stort behov för nya transportlösningar, främst inom stadsdistribution där restriktiva miljöskyddslagar ställer krav på lägre utsläpp, lägre ljudnivåer och flexibla leveranstider.
De eldrivna lastbilarnas chassin är baserade på MAN TGM, vilket är den näst minsta lastbilsmodellen i MAN Truck & Bus produktprogram. Elmotorn är placerad i mitten av ramen och ger 264 kW och upp till 3 100 Nm vridmoment till drivhjulen utan en manuell växellåda. Litiumjonbatterierna är monterade under hytten på sidan av ramen. I 26-tonsutförandet MAN TGM 6X2-4 LL har chassit totalt 12 batterier och dessa ger en räckvidd på upp till 200 kilometer. I utförandet MAN TGM 4X2 LL har chassit totalt 8 batterier, vilket ger en räckvidd på ungefär 130 kilometer. Alla eTGM har fulluftfjädring, vilket garanterar anpassningsförmåga i olika typer av stadsområden. Komforthöjande funktioner och fordonsfunktioner som luftkonditionering, styrning och luftkompressor är också elektriska. Detsamma gäller för påbyggnationer som bakgavellyftar och kylaggregat.
MAN – som ingår i Volkswagen-koncernen – är en av världens ledande tillverkare av kommersiella lastfordon och den näst största lastbilstillverkaren i Europa.