Axfood rullar ut fyra gaslastbilar från Volvo
Som första livsmedelsföretag sätter Axfood fyra nya fossilfria Volvolastbilar i trafik som körs på flytande biogas genom sitt logistikbolag Dagab, som levererar mat till bland annat Willys, Hemköp och Tempos alla butiker.
Axfood och dess kedjor jobbar för fossilfria transporter och för användning av hållbara drivmedel. Som ett steg i den riktningen lanseras nu en satsning på helt nya gaslastbilar från Volvo.
Volvo Lastvagnars volymmodeller Volvo FH och Volvo FM finns nu också som LNG gasbilar.
Med nedkyld, flytande biogas i tanken, är klimatprestandan mycket hög, med en kraftig minskning av koldioxidutsläppen.
För att testa de nya lastbilarna har fyra av 140 lastbilar i fordonsflottan bytts ut till Volvolastbilar som körs på flytande biogas, ett bränsle som i första hand tillverkas av sopor, inte minst från matavfall.
- Klimatfrågan är enormt viktig för oss, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef i Axfood. En stor fördel med flytande biogas är att den främst tillverkas av avfall, men även att man kan ersätta dieseln i de största lastbilarna som kör längst sträckor och därmed förbrukar mest energi. Det bidrar även till renare miljö i storstäderna eftersom vi på detta sätt minskar antalet dieselbilar.
Biogasen blir flytande genom att den kyls ner och har fördelen att den tar 600 hundra gånger mindre plats än okomprimerad biogas. Det gör att man kan köra lastbilarna långa sträckor utan att behöva tanka.
- Ett tungt skäl till att vi tagit fram våra nya LNG lastbilar är att vår analys visar att biogasen är det alternativa drivmedel som har potential att ersätta mest diesel i Europa fram till 2030, säger Jan Strandhede, ansvarig för PR & Information på Volvo Lastvagnar i Sverige. Samtidigt har vi lyckats utveckla en väldigt energieffektiv Euro 6 motor med samma prestanda som en vanlig diesellastbil. Varken förare eller åkerier vill kompromissa med det.
Bilarna rullar, med start den 26 september, stegvis ut under hösten och kommer att vara stationerade vid Dagabs lager i Örebro, Göteborg och Jönköping. Det innebär att Axfood och Dagab därmed blir först ut inom livsmedelsbranschen med dessa nya renodlade gaslastbilar.
Helena Blom, transportchef på Dagab, ser en framtid med uteslutande miljöanpassade lastbilar.
- Jag tror att dessa nya gaslastbilar på sikt kommer att köra de längre sträckorna, säger hon. På de korta sträckorna kommer vi förmodligen elbilar att användas i framtiden.